عرفان و حکمت
عرفان و حکمت در پرتو قرآن و عترت
تبیین عقلی و نقلی عرفان و حکمت و پاسخ به شبهات
صفحه‌اصلیدانشنامهمقالاتتماس با ما

معرفی طرح ملی ملکوت

ابوالفضل خراسانی دبیر دومین جشنواره ملی ملکوت: فلسفه اصلی تغببر عنوان جشنواره به «طرح ملی ملکوت» پاسخگویی جامع تر دقیق تر به مطالبات مخاطبان از این جشنواره بود.

وقتی اولین دوره جشنواره ملی ملکوت را در سال ۱۳۹۲ برگزار کردیم با سطح بسیار بالایی از مطالبات به خصوص در سطح نخبگانی و دانشگاهی مواجه شدیم که سطح و گستره این مطالبات فراتر از توانایی و کشش یک جشنواره بود لذا یک طرح ملی ده ساله را برنامه ریزی و اجرایی کردیم که هدف اصلی این طرح که از آن به «طرح جامع مطالعات منظومه ای علوم» یاد می کنیم، ایجاد و گسترش تمدن نوین اسلامی است که با توجه به اندیشه عمیق آیت الله جوادی آملی که در حوزه های مختلف علوم حکمی مانند فلسفه، عرفان، کلام و تفسیر و علوم دیگری مثل فقه و حدیث و اخلاق دارای نظریات بدیع و جامع الاطرافی است، ما بتوانیم سیر مطالعاتی آثار معظم له را به صورت منسجم و علمی ارائه کنیم تا جامعه هدف ما بتواند بهتر و نظام مند از آثار ایشان استفاده کند.

قبل از ارائه طرح جامع مطالعات منظومه ای علوم، برخی مخاطبان در برخورد با آثار و تالیفات آیت الله جوادی آملی با مشکل و سردرگمی مواجه می شدند.

اگر بخواهیم مخاطبین و جامعه هدف آثار و تالیفات معظم له را به صورت نظام مند هدایت کنیم لازمه اش این است که ابتدا سیر مطالعاتی آثار ایشان را به عنوان یک نقشه راه در اختیار مخاطبان قرار بدهیم که بحمدالله این کار انجام گرفته است.

همچنین در این سیر مطالعاتی سطح مخاطبان آثار آیت الله جوادی آملی را نیز مشخص کردیم به این صورت که آثاری که دارای سطح عمومی، سطح تخصصی و نیمه تخصصی هستند مشخص و از طرف دیگر آثار معظم له در این طرح به صورت موضوعی تقسیم بندی و ارائه شده است.

در خصوص دومین دوره جشنواره ملکوت باید عرض کنم که همانگونه که پیش از این اطلاع رسانی شده است کتاب «قرآن در قرآن» از مجموعه تفاسیر موضوعی قرآن آیت الله جوادی آملی به عنوان محور مطالعاتی دومین دوره جشنواره ملکوت معرفی شده است.

ما این کتاب را به پنج قسمت و مخاطبین را به سه بخش تقسیم کرده ایم؛

یک گروه، گروه نخبگانی که منظور سطح اساتید حوزه و دانشگاه است که در زمینه مقاله نویسی و تلخیص و نشست های علمی و تدوین کتابچه هایی ذیل محورهای پنج گانه کتاب در جشنواره حضور خواهند داشت.

سطح دوم فضای دانشجویان و طلاب با نگاه ویژه به دانشجویان ارشد و طلاب سطح سه است و سطح سوم سطح عموم افراد جامعه است.

پیش بینی کرده ایم که در ذیل هر کدام از پنج قسمت کتاب قرآن در قرآن، یک ویژه نامه آماده کنیم که سعی ما این است که تا نیمه اول ماه مبارک رمضان، نخستین شماره از این نشریات پنجگانه را که بیشتر به موضوع حقیقت قرآن است عرضه نماییم و سعی شده تمام موضوعات مرتبط با این مفهوم در کل آثار آیت الله جوادی آملی با یک موضوع شناسی دقیق در اینجا بیان شود که به این منظور ارجاع به آن منابع و بعد از راه اندازی رسمی سایت جشنواره بارگزاری فایل آن بخش به صورت کامل در سایت ملکوت در اختیار علاقمندان قرار خواهیم داد.

مزیت این کار آن است که مخاطب یک کتابشناسی موضوعی در کل آثار آیت الله جوادی آملی را با یک قلم روان و حفظ سطح محتوایی آثار به عنوان یک خدمت پژوهشی ارائه شده توسط پژوهشگاه معارج و جشنواره ملکوت در اختیار خواهد داشت و این ویژه نامه ها ارتباط اساسی و اصلی ما با مخاطبین خواهد بود.

طرح سیر مطالعاتی از نظر علمی سند بالادستی جشنواره ملکوت محسوب می شود. مخصوصا در سطح جامعه نخبه گانی این مساله و مطالبه به صورت جدی وجود داشت که با تلاش بسیار به آن پاسخ گفته شد.

این نکته لازم به ذکر است که ما صرفا به دنبال برگزاری یک مسابقه نیستیم. ما در حقیقت می خواهیم یک اندیشه را عرضه کنیم پس ابتدا باید راه های ارتباط مخاطب با این اندیشه آن هم به شکل منطقی ترسیم و هموار شود. در واقع این کار به مثابه یک ریل گذاری علمی است که قطار جشنواره را روی این ریل به حرکت در بیاوریم.

لذا آثاری که برای جشنواره انتخاب می شوند در راستای همین سیر مطالعاتی آثار انتخاب می شوند یعنی سعی شده است که مخاطب با یک سیر منطقی مطالعات خود را در این منظومه شروع کند.

هماهنگی قرآن، برهان و عرفان که جوهره اصلی حکمت متعالیه است و امروز جلودار حکمت متعالیه به تعبیر برخی از بزرگان آیت الله جوادی آملی است. از منظر ایشان حکمت متعالیه یک جریان مستمر است که به تعبیر ایشان این جریان نه با ملاصدرا آغاز شده است و نه با ملاصدرا تمام شده است. این سیر مطالعاتی ابعاد مختلف این جریان مستمر را برای مخاطب روشن می کند.

سخن آخر اینکه با آسیب شناسی دوره اول برگزاری جشنواره، اهمیت و ضرورت ارتباط گسترده تر و بهینه تر با مخاطبین در جشنواره آشکار شده است که امسال امیدواریم بتوانیم ارتباط جدی تر و گسترده تری را با مخاطبین داشته باشیم.