عرفان و حکمت
عرفان و حکمت در پرتو قرآن و عترت
تبیین عقلی و نقلی عرفان و حکمت و پاسخ به شبهات
صفحه‌اصلیدانشنامهمقالاتتماس با ما

علامه طباطبایی ره در نقد نظر ملاصدرا درباره جعل ماهیت می گوید ماهیت حتی در مرز عدم افاده معنای توحید نمی کند

استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: علامه طباطبایی ره در نقد نظر ملاصدرا درباره جعل ماهیت می‌گوید ماهیت حتی در مرز عدم افاده معنای توحید نمی‌کند.

به گزارش پایگاه عرفان و حکمت در پرتو قرآن و عترت به نقل از خبرگزاری فارس، حسین کلباسی، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در نخستین کارگروه همایش «فلسفه و صلح جهانی» با دبیری قاسم پورحسن مقاله خود را با عنوان «فیلسوفان و صلح جهانی» ارائه کرد.

وی در بخشی از سخنان خود درباره بحث تشکیک و وحدت وجود صحبت کرد و گفت: وحدت تشکیک صدرالمتألهین شیرازی افاده وحدت توحید ناب اطلاقی است، تفرد چه به لحاظ عددی و شخصی از نگاه عارف محض عین شرک است، نگاه عارف جز این است که وجود جز به ذات حضرت حق قابل اطلاق باشد، لذا علامه طباطبایی در نقد نظر ملاصدرا درباره جعل ماهیت می‌گوید ماهیت حتی در مرز عدم افاده معنای توحید نمی‌کند.

کلباسی در ادامه بحثش با طرح این سؤال که انبیاء به صلح چه دیدگاهی داشتند، گفت: انبیاء مصلحان واقعی بشر هستند، اگر مبنای ما نسخه قرآن کریم باشد و بدان مراجعه کنیم متوجه می‌شویم که بیش از ۱۵۰ بار ماده صلح، صالح، مصلح و صالحون تکرار شده است و در معنای لغوی در مفردات راغب آمده که همین معنای متعارف هم یعنی دفع و رفع کین، دشمنی و ...

وی ادامه داد: حال باید گفت که انبیاء برای چه آمده‌اند؟ انبیاء مصلحان بشر هستند، این به چه اعتباری است؟ من معتقدم که نه از نگاه ذوق بلکه حاج آقای محقق داماد هم در مراسم افتتاحیه بیان کردند که فرشتگان به خلقت بشری که خونریزی و دماء می‌کند، سؤال می‌کنند، بنابراین نخستین خروج از قاعده تکوین داستان هابیل و قابیل است، بشری که ساز و آهنگ خروج از نظام تکوین دارد، این نظام، نظام نزاع نیست، چرا که آنچه در ساحت بشری خارج از نظام تکوین بیاید پایدار نیست.

استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: کافی است با نگاه روشنگری به این بحث سرزمین صلح پایدار که در غرب مطرح شد، نگاه کنیم این نگاه قرار بود آرمان نهفته خود را بیدار کند و امیدوارانه بود، اما 200 سال بعد این هم نشان داد که ناپایدار است. بنابراین صلحی که براساس توافق بشر باشد پایدار نخواهد بود.

منبع خبر: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930301000404#sthash.PTJm7wfA.dpuf